Monday, July 19, 2010

pahit akan manis akhirnya......

lama sudah aku tak 'mengupdate' blog ni... kesibukan seharian di KG selain berukband yang sengal membataskan pergaulan alam maya ku... alah.. setakat buka tapi 'mengupload' dan 'mengesend' pun lembap, baik aku lupakan je la... dari aku terus sakit hati yang pasti. walaupun sebnarnya terlalu banyak cerita yang ingin ku kongsi. begitu berkobar2 dan akhirnya.......... idea itu terus mati dan hilang begitu sahaja. nak ku jot down pun paham sajalah, bila pen da berada di tanganku, alamat bukan aku yang menulis, tapi si kecil yang baru excited belajar memegang pen. hemmm pape pun layan jer la....:)

2 minggu berada di KG cukup menguji perasaan aku. mungkin ada yang tak patut ku kongsikan di sini tapi percayalah... itu semua adalah ujian dari yang Maha Esa. lagipun aku yakin setiap hamba-Nya pasti di uji dengan pelbagai ujian. dan sebagai hamba kita haruslah terus berdoa agar di tabahkan dan di beri kesabaran dalam menempuhi stiap dugaan di samping mencuba untuk mencari jalan penyelesaian. bukankah berusaha itu tangga kejayaan. dan aku pasti, pahit yang ku (kami) rasa saat ini akan menjadi manis akhirnya..........

selepas emak sembuh dari penyakit stroknya, kini kesihatan emak pula agak terganggu. terutama sekali mental dan psikologinya. emak agak keliru, meracau dan kadangkala kelihatan agak tertekan. dan pastinya dengan kondisi emak yang begitu cukup merisaukan hati kami anak beranak. dalam family emak memang terkenal ngan garang n tegasnya. tapi dalam banyak masa, emak boleh di ajak bercerita seperti teman, dan asyik bergurau senda. malah, kami amat berbunga hati bila setiap cerita menjadi bahan tawa buat mak. dan kini, emak akan ternanti-nanti cerita keletah cucu sulungnya dan selalu merindui setiap moment bersamanya.

dan itu, cerita di waktu emak sihat. kini, aku hanya boleh terkenangkan saat itu dan terus berharap setiap moment itu kembali menjentik naluri aku sebagai seorang anak. terus terang ku katakan aku cukup merindui setiap moment itu sejak aku berada di KG. dan itu tak terjadi kerana emak tidak lagi mengenali aku and cucu kesayangannya ini. biarpun sedih namun airmata hanya mampu bergenang di hadapannya.

kondisi emak yang lemah daya ingatannya membuatkan kami adik beradik beserta abah bergilir-gilir menjaga emak. memang tak boleh lepa... kerana jika tak di awasi emak mungkin akan terjatuh, akan menuju ke luar, ataupun pergi ke salah tempat. cthnya: nak pegi toilet tapi selalu jer pegi kat tempat lain. memang memerlukan kesabaran yang tinggi, bila tiba2 emak tiada di tempatnya o emak duduk entah di mana-mana. dan aku cukup merasai pengalaman itu.

sebenarnya, aku sendiri tak sampai hati untuk melihatkan dan meninggalkan emak ngan kondisi yang sebegitu. tapi tanggungjawab harus di laksanakan. biarpun cuma seketika berkesempatan menjaga emak, tapi doa aku terus ku kirim agar emak cepat sembuh dan kembali seperti sediakala. i really miss my real mom! impian aku untuk menjaga emak akhirnya terlaksana. dan insyaAllah aku akan teruskan impian ini selagi daya dan keaadaan mengizinkan.

pilu akhirnya bila saat aku ingin bertolak pulang kepangkuan hubby. airmata yang selama ini tertahan akhirnya gugur jua. dan emak buat pertama kalinya mengalirkan airmata seolah-olah merasai kehilangan dan sebenarnya aku mengharapkan perasaannya lebih dari itu. sempat ku berpesan agar mak terus kuat, dan menjaga kesihatannya. biarpun pesanan itu akhirnya akan hilang jadi voicemail jer kat ingatan mak.

dan aku sering terfikir, alangkah bagusnya mereka yang punya emak yang sihat kerana pasti doa emak itu akan mengiringi setiap langkah anak2nya... pastinya doa yang baik2 belaka. dan penghujungnya pasti yang baik2 juga. dan emak ku kini, dengan kondisi yang sebegini aku sendiri rasa lemah dan terkulai. masihkah mampu emak mendoakan kami? dan ketabahan di wajah abah sering mengundang kagum di hatiku. cukup setia biarpun sebelum ni abah selalu di persalahkan oleh mak. seboleh mungkin abah mengharapkan kesihatan emak. berikhtiar sana sini agar mak cepat pulih seperti sedia kala. i love u abah!

dan sebenarnya aku mengharpkan lebih dari itu.............. berikan aku kekuatan!

No comments: